Begravningsmusik

Jag tänker ibland på vad för musik jag skulle vilja ha på min begravning. Jag har kommit fram till att jag vill ha olika ”spelningslistor” beroende på årstiden, och trots att det är långt till döden (hoppas jag) så är det ju aldrig fel att planera vissa saker i förtid, när kvällarna blir långa och allt.

11 låtar jag skulle kunna tänka mig att ha under min begravningsceremoni (oavsett årstid):

1. Drøm Hardt (Requiem Part I) av Kaizers Orchestra

2. Bridge Over Troubled Water av Simon & Garfunkel

3. Wish You Were Here av Pink Floyd

4. Spirit in the Sky av Norman Greenbaum

5. Turandot: Nessum Dorma av Giacomo Puccini

6. Come Sail Away av Styx (gärna akustisk variant, med typ orgel, fiol och gitarr)

7. Landslide av Fleetwood Mac

8. Bright Eyes av Art Garfunkel

9. Rue de Tebes av Ennio Morricone

10. Märk hur vår skugga av C.M. Bellman

11. Free Bird av Lynyrd Skynyrd (utan det fem miljarder år långa gitarrsolot, dock)

20 låtar som vore något absurda (tycker jag)

1. Bye Bye Baby av Bay City Rollers

2. We Will All Go Together When We Go av Tom Lehrer

3. High On the Crime av Turbonegro

4. En midsommarnattsdröm: Bröllopsmarsch av Felix Mendelsohn

5. Viva las Vegas av Elvis Presley

6. Drunken Lullabies av Flogging Molly

7. Bohemian Polka av Weird Al

8. Hang the Pope av Nuclear Assault

9. Black Rider av Tom Waits

10. Iron Man av Black Sabbath

11. Evil Woman av Electric Light Orchestra (om man har fru)

12. Highway to Hell av AC/DC

13. Blood Upon the Risers av Amerikanska Luftburnas kör

14. Jack the Ripper av Nationalteatern

15. Hönan Agda av Cornelis Vreeswijk

16. Naken av 250kg Kärlek

17. (I Feel Good) I Got You av James Brown

18. Mustapha av Queen

19. Sången om Stalin av Knutna Nävar

20. Friend of the Devil av Grateful Dead

Ja, det var den listan det. Nu när jag har det på papper, eller vad man ska säga, så slipper jag tänka på den saken för en tid framöver. Tack!

/D

Published in: on mars 19, 2009 at 22:05  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://lusekofta.wordpress.com/2009/03/19/begravningsmusik/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. Hi there, yeah this article is genuinely good and I have learned lot of things from
    it regarding blogging. thanks.


Kommentera

